Aikakauslehti on lukijan omaa aikaa!

Ping. Ping. Ping. Sähköposti. Twitter. Uutinen. Säävaroitus. Aina on oltava valmiudessa.

Paitsi aikakauslehden kanssa.

Tutkimusten mukaan aikakauslehti edustaa lukijalle omaa aikaa – silloin on lupa käpertyä sohvannurkkaan rentoutumaan. Esimerkiksi naistenlehtien lukijoille tärkeimmät syyt lukea ovat rentoutuminen ja hengähdystauon saaminen arjesta.

Rentoutunut lukija on lähtökohtaisesti hyvällä ja vastaanottavaisella tuulella, jolloin myös mainostajalla on paremmat mahdollisuudet saada viestinsä läpi.

Ainutlaatuista tietoa ammattilaiselle

”Lehti on ainoa, jonka luen joka kerta ja sen lukeminen on minulle tärkeää, sillä näin pysyn ajan tasalla mitä alalla tapahtuu.”

Yllä oleva lause on lukijan kommentti ADAM-lukijatutkimuksesta. Usein ammatti- tai järjestölehti onkin edustamallaan alalla paras ja joskus jopa ainoa tiedonlähde. Niihin syvennytään keskimäärin yli kolmeksi vartiksi – oman alan tiedon ja taidon äärelle.

Lukijat tunnetaan

Maija 33-v Oulunkylästä, mustaksi värjätyt hiukset ja palava halu tarkastaa Kiasman uusi näyttely.

Ihan näin tarkkaan emme aikakauslehtien lukijoita tunne, mutta melko tarkasti kuitenkin. Aikakauslehti on itse valittua sisältöä, josta ollaan todella kiinnostuneita – urheilulehden ostaja on kiinnostunut urheilusta, valokuvauslehden lukija valokuvauksesta ja sisustuslehden selailija sisustuksesta.

Koska lukijakunta on varsin pysyvää viikosta ja kuukaudesta toiseen, voimme sanoa tuntevamme heidät hyvin. Tiedämme esimerkiksi, kuinka moni heistä on hankkimassa autoa seuraavan kahden vuoden aikana ja kuinka moni käyttää ylimääräisen rahansa kosmetiikkaan.

Aikakauslehtien mediakorteista löydät tietoa lukijoiden ostoaikeista ja rahankäytöstä mediakohtaisesti.

Digitaalisilla kanavilla älykästä kohdennusta

Aikakausmedioiden digitaalisissa kanavissa mainostajalla on käytössään laaja paletti natiivimainonnasta displayhin ja mobiilista videoon. Dataa hyödyntämällä pystymme kohdentamaan mainonnan älykkäästi ja tarkasti.

Myös digikanavissa mainostaja hyötyy median luomasta halo-effectistä – premium-mediaympäristöissä Ad Viewability -aste on korkeampi ja Invalid Traffic -aste pienempi, minkä lisäksi mainostetut tuotteet pääsevät kuluttajan harkintaan huomattavasti useammin kuin muilla sivustoilla.

Useiden case-tutkimusten perusteella tiedämme myös, että monikanavainen aikakausmediakampanja on tehokkain, ja että erilaisilla kanavilla saavutetaan erilaisia asioita. Siksi jokaiselle kanavalle onkin syytä asettaa oma tavoitteensa.

Mainokset huomataan

Vaikka mainos olisi relevantti ja oikeassa ympäristössä, sen vaikutus on pyöreä nolla, jos sitä ei huomata.

Aikakauslehdissä mainokset huomataan jopa paremmin kuin ennen: aukeaman mainoksista jopa 71 % ja kokosivun mainoksista 66 % jää lukijoiden mieleen. Mainoksen sijainnilla ei ole juurikaan merkitystä, vaan mainokset lehden alku-, keski- ja loppuosassa huomataan lähes yhtä usein.

Lisätietoa aikakauslehtimainonnan toimimisesta saat Aikakauslehtimainonnan tietopankista.

Aikakauslehdistä etsitään ostoideoita

Aikakauslehdillä on tärkeä rooli inspiraation antajina. Mitä tänään syötäisiin? Miten piristäisin olohuoneen ilmettä?

Aikakauslehteen tartutaan usein kun tarve tietyn tuotteen ostamiseen on jo olemassa. Suomalaisista naisista jopa yli puolet etsii ideoita ruokaan ja ruuanlaittoon aikkareista, kun taas miehistä joka neljäs kääntyy aikkareiden puoleen viihde-elektroniikkavinkkien toivossa.  

Lisätietoa medioiden käytöstä ostoprosessissa 11 toimialalla saat Kansallisesta Mediatutkimuksesta

Kulutuskykyiset lukijat

Unelmointi on ensimmäinen steppi kohti ostopäätöstä, mutta jos ylimääräistä käyttörahaa ei pakollisten menojen jälkeen jää, ostotapahtumaakaan ei synny.

Hyvätuloisten osuus aikakauslehtien lukijoista on ollut kasvussa jo vuosikausia. Lukijoita, joiden talouden tulot ylittävät 75 000 € vuodessa, oli vuonna 2016 18 % (vuonna 2006 vastaava osuus oli 6 %). Varsinkin kalliimpien ja luksustuotteiden mainostajille tämä on aivan oleellinen asia.

Lähde: KMT 2006 ja 2016

Aikakauslehtiin sijoitetut mainoseurot kasvattavat myyntiä

Taloudellisilla mittareilla aikakauslehtikampanjat pärjäävät mainiosti, kun panostukset ovat tarpeeksi suuria.

Nielsen Catalina Solutions on kerännyt dataa yhdentoista vuoden aikana lähes 1400 kampanjasta ja vertaillut eri medioiden tehokkuutta. Aikakauslehtien lisäksi mukana oli televisio-, display-, video-, mobiili- ja monimediakampanjoita. Tuloksista käy ilmi, että aikakauslehtiin sijoitetut mainoseurot kasvattivat myyntiä eniten (ROAS eli return on ad spend 3,94 $).

Sitten kampanjaa suunnittelemaan! Apua ja ideoita saat alla olevista linkeistä.

HELP! Näin tehdään hyvä aikakauslehtimainos

Opas tehokkaan mainonnan suunnitteluun ja brändin positiointiin seitsemällä toimialalla: matkailu, kosmetiikka, autot, muoti, sisustus, hyvinvointi ja elintarvikkeet. Opas perustuu mainonnan vaikuttavuustutkimuksiin. 

www.aikakauslehdet.fi/HELP

Blogi

Blogissamme markkinoinnin, tutkimuksen ja median ammattilaiset pohtivat mainontaa ja medioita monipuolisesti, kukin omasta näkökulmastaan. 

www.marmai.fi/kumppaniblogit/aikakausmedia

Aikkarimainonnan tietopankki

Yhdistimme kuuden mediatalon mainonnan tutkimustiedon vuosilta 2014–2016 ja selvitimme toimialakohtaisesti millainen mainonta huomataan, mistä pidetään ja mikä saa kuluttajissa aikaan toimintaa.

www.aikakauslehdet.fi/tietopankki

Monikanavaisia aikkari-caseja

Aikakausmedioiden tutkittuja caseja, kanavina mm. printti, verkko, tapahtumat, natiivimainonta, vlogimarkkinointi ja blogiyhteistyö.

www.aikakauslehdet.fi/monikanavaisuus